Ve
třetím století od skladatelovy smrti mají vážní zájemci o Mozartův život a dílo
k dispozici vědecky zpracované edice
pramenů a dokumentů, jakož i různé přehledové pomůcky.
Thematický
katalog skladeb, uspořádaný chronologicky:
Ludwig Ritter von Köchel:
Chronologisch-thematisches Verzeichnis sämtlicher Tonwerke Wolfgang Amadé
Mozarts. Bearbeitet von Franz Giegling, Alexander Weinmann und Sievers.
Breitkopf & Härtel, Wiesbaden 1964. (Po tomto 6.vydání katalogu následovala
už jen nezměněná vydání, osmé v roce 1999.)
Kritická
edice díla:
Wolfgang
Amadeus Mozart: Neue Ausgabe sämtlicher Werke. In Verbindung mit den
Mozartstädten Augsburg, Salzburg und Wien herausgegeben von der Internationalen
Stiftung Mozarteum Salzburg. Bärenreiter Kassel-Basel-Tours-London 1956-.
Tato souborná kritická edice Mozartovy tvorby
byla zahájena v roce 1956. (Viz též následující stať.) Je rozvržena do 10
sérií, v nichž jsou díla dále členěna do 35 skupin:
I. Duchovní vokální tvorba (15 svazků)
II. Jevištní díla (32 svazků)
III. Písně a kánony (3 svazky)
IV. Orchestrální díla (19 svazků)
V. Koncerty (14 svazků)
VI. Chrámové sonáty (1 svazek)
VII. Hudba pro ansámbly s větším počtem solových nástrojů (3 svazky)
VIII. Komorní hudba (7 svazků)
IX. Klavírní tvorba (7 svazků)
X. Supplement (ca. 25 svazků)
Do
roku 1991 bylo v devíti seriích zpřístupněno celé Mozartovo kompoziční
dílo. V dosud nedokončené 10. serii jsou mj. zpracovány Mozartovy úpravy
děl jiných autorů (G. F. Händel, L. Mozart), díla s neprokázaným
autorstvím, dva svazky skic a fragmentů, mozartovské dokumenty, skladatelův
vlastnoruční katalog děl, katalog vodoznaků dochovaných autografů atd.
Širšímu
okruhu zájemců je kritické vydání skladeb dostupnější v souboru 20 svazků
zmenšeném formátu pod souhrnným označením Werkausgabe in 20 Bänden,
Bärenreiter-Verlag Kassel und Deutscher Taschenbuch Verlag München 1991.
Edice
písemných dokumentů:
Mozart.
Die Dokumente seines Lebens. Gesammelt und erläutert von Otto Erich Deutsch.
Bärenreiter Kassel-Basel-Tours-London 1961.
Mozart:
a Documentary Biography by Otto Erich Deutsch. Translated by Eric Blom, Peter
Branscombe and Jeremy Noble. Stanford University Press, Standford, California
1965, 21966. (Rozšířený anglický překlad Deutschovy edice.)
Mozart.
Die Dokumente seines Lebens. Addenda und Corrigenda, hrsg. Joseph Heinz Eibl,
Bärenreiter Kassel-Basel-Tours-London 1978.
Mozart. Die Dokumente seines Lebens –
Neue Folge. Addenda zu Mozart, hrsg. Cliff
Eisen, Bärenreiter Kassel-Basel-Tours-London
1997.
Edice
korespondence:
Mozart. Briefe und Auzeichnungen. Gesamtausgabe.
Herausgegeben von der Internationalen Stiftung Mozarteum Salzburg. Gesammelt
von Wilhelm A.Bauer und Otto Erich Deutsch, auf Grund deren Vorarbeiten
erläutert von Joseph Heinz Eibl. 7 Bände. Bärenreiter Kassel-Basel-Tours-London
1962-1975. - 4 svazky textů, 2 svazky komentářů a l svazek rejstříků.
Ikonografie:
Otto Erich Deutsch: Mozart und seine Welt in
zeitgenössischen Bildern. Bärenreiter Kassel-Basel-Tours-London 1961.
Souborná edice nahrávek Mozartova díla na CD:
Tohoto
velkolepého projektu, který umožnila až nejnovější technika záznamu zvuku, se
ujala firma Philips a realizovala ho pod názvem Der ganze Mozart. Das Universum eines Genius. Od září 1990 do
listopadu 1991 byly na 180 kompaktech ve 45 albech vydány nahrávky více než 675
Mozartových skladeb. Ke každému kompaktu byl připojen informační text, u
vokálních děl text, resp. celé libreto v jazyce originálu a ve 3 překladech.
Byly použity i starší nahrávky, například u operních titulů, ale vysoké
procento skladeb bylo nahráno nově. Má-li některá skladba dvě autorské verze,
byly vydány obě, takže projekt zahrnul např. vedle italské opery La finta giardiniera i její německou
verzi Die Gärtnerin aus Liebe. V
rámci projektu byla nahrána a vydána dokonce i árie J. Ch. Bacha Cara la dolce fiamma, protože k ní
Mozart v roce 1778 vypracoval v Mannheimu pro Aloisii Weberovou ornamentiku !
Samozřejmě byl nahrán a vydán např. i duet Welch
ängstliches Beben, který Mozart komponoval pro Únos ze serailu, ale pak ho do partitury nezačlenil. Edice obsahuje
dokonce i nahrávky některých fragmentů,
v některých případech pietně a znalecky dokončených či orchestrovaných.
Takové pojetí „soubornosti“ je u autora jako je Mozart
důvodné a vydavatelská firma Philips zaslouží ocenění za pořízení nahrávek i
skladeb zmíněného typu, které budou z hlediska obchodního nepochybně ztrátové,
avšak významně rozšiřují možnost poznat mj. Mozartův tvůrčí proces i jeho
náročná autorská kriteria, poznat i takovou Mozartovu hudbu, s kterou autor
nebyl z těch či oněch důvodů spokojen a nahradil ji hudbou jinou. - Dodejme
ještě, že po dobu vydávání zvukového záznamu souborného Mozartova díla vydávala
firma Philips pro zájemce zdarma zvláštní časopis Die Mozart-Gazette.
*
Přehlédneme-li
tuto úctyhodnou řadu mozartovských edic notovin i písemností, pomůcek atd.,
jimiž jsou mozartovské prameny zpřístupněny, nemůžeme se nepozastavit nad
skutečností, která při prvním pohledu působí překvapivě: navzdory těmto skvělým
badatelským podmínkám dosud neexistuje
velká moderní syntetická mozartovská
monografie, jež by obsáhla výsledky dosavadních mozartovských výzkumů !
Ve
skutečnosti vznikla dosud jen jediná velká monografie, pojednávající v
potřebném rozsahu o celém Mozartově díle ! Míním tím čtyřsvazkou monografii
Otto Jahna (1813-69), vydanou v letech 1856-59, jejíž
Všechny
ostatní přehledové práce o Mozartovi a jeho tvorbě se omezují na rozsah jednoho
svazku, což s sebou nutně nese odhlížení od mnoha problémů, kontextů,
tematických okruhů jakož i už objasněných skutečností. Jako příklad takové
zdařilé malé monografie lze uvést práci Alfred Einstein: Mozart. His Character. His Work, New York: Oxford University Press,
Z uvedených
skutečností je možno odvodit nesporný závěr: mozartovští badatelé jsou si
vědomi, že i po staletích výzkumů, v nichž se angažovali mnozí bystří
badatelé, po pořízení spolehlivých edic a souborů dokumentů i nadále
v mozartovském výzkumu platí, že -
řečeno po stendhalovsku - "téma přesahuje vypravěče"...
T. Volek